מהם סוגי העיסויים המתאימים ביותר להפחתת לחץ?

מהם סוגי העיסויים המתאימים ביותר להפחתת לחץ?

זמן קריאה: 4 דקות

מהם סוגי העיסויים המתאימים ביותר להפחתת לחץ?

מגוון סוגי עיסויים מתאימים לשימוש בכדי לסייע בהפחתת לחץ. סוגי העיסוי הנפוצים ביותר המשמשים להפחתת לחץ כוללים:

  • עיסוי רקמות עמוק
  • עיסוי שוודי
  • עיסוי טיפולי
  • עיסוי מפנק

טכניקות העיסוי הנפוצות ביותר להפחתת לחץ כוללות עיסוי רקמות עמוק, עיסוי שוודי ועיסוי טיפולי.

עיסוי רקמות עמוק משמש להפחתת לחץ. עיסוי רקמות עמוק מתמקד בשכבות העמוקות יותר בתוך רקמות רכות. מתח יכול לעיתים קרובות להיגרם כתוצאה מהצטברות מתח בשרירים המגבילה את התנועה ומגבירה את הכאב. עיסוי רקמות עמוק נועד להקל על המתח באמצעות מתיחה והתפשטות סיבי שריר ורקמות על מנת שהשרירים יירגעו ויתרפו. שרירים משוחררים מגבירים את התנועה, מורידים כאבים ומפחיתים מתח.

 

ניתן להפחית מתח באמצעות עיסוי שוודי. המטרה העיקרית של עיסוי שוודי היא להרגיע את האדם מבחינה פיזית ונפשית באמצעות מניפולציה של שרירים. מניפולציה של השרירים מעודדת אותם להירגע ולהתמתח בכדי להקל על מתיחות או מתח, מה שמפחית מתח פיזי. הלחץ והמתח גורמים ל”כאב, מגביר את הלחץ הנפשי. ההקלה על המתח והמתח באמצעות עיסוי שוודי מפחיתה גם את הלחץ הנפשי.

עיסוי טיפולי משמש באופן קבוע להפחתת לחץ. עיסוי טיפולי משתמש בלחץ עדין לאורך כל האזורים המכילים רקמות רכות. המטרה העיקרית של עיסוי טיפולי היא הרפיה. כאשר הרגיעה ירודה, רמות הלחץ עולות וגורמות להצטברות מתח, חרדה וקשרי שרירים. עיסוי טיפולי מגביר את זרימת הדם המקומית. בתוך זרימת הדם נמצאים הורמונים חיוביים אנדורפינים, סרוטונין ודופמין. ההורמונים החיוביים נותנים תחושה של רווחה, מגבירים רגיעה ומפחיתים מתח. הגדלת זרימת הדם יכולה גם לעזור להגביר את גמישות הרקמות על ידי עליית טמפרטורת השריר. גמישות רקמות מוגברת מפחיתה מתח ומונעת היווצרות קשרים שריריים. הפחתת מתח ומניעת קשרי שרירים מפחיתה לחץ.

באילו טכניקות משתמשים להפחתת לחץ?

משתמשים בטכניקות שונות להפחתת לחץ. הטכניקות הנפוצות ביותר כוללות:

  • שבץ עמוק
  • הצבעת טריגר
  • ניקוז לימפטי

הטכניקות הנפוצות ביותר להפחתת לחץ כוללות שבץ עמוק, הצבעה על טריגר וניקוז לימפה.

משיכות עמוקות משמשות באופן קבוע להפחתת לחץ. שבץ מוחי עמוק כרוך בשימוש בלחץ יציב להיכנס עמוק בתוך רקמות השריר. מתח רב בשרירים יכול לרוב לבוא מרקמות עמוקות כמו גם משטחיות. מתח שנמצא עמוק יותר בתוך רקמות השריר יכול לגרום לכאב מוגבר ולהגבלת התנועה. משיכות עמוקות מעלות את טמפרטורת השריר כדי להגביר את גמישות הרקמות. הגדלת גמישות הרקמות, משחררת את השרירים ומפחיתה מתח ומתח. הפחתת מתח בשרירים גם מפחיתה את הכאב ומגבירה את התנועה.

הצבעה על טריגר היא טכניקה יעילה המשמשת להפחתת לחץ. נקודת טריגר נמצאת במרכז סיב השריר. נקודות טריגר הן הצטברות של מתח ומתח היוצרים קשרים שריריים. נקודות טריגר עלולות לגרום לכאבים שהופנו, לכאבי ראש ועלולים להגביר את הלחץ הנפשי. משתמשים באצבעות ובאגודלים במהלך הצבעה על ההדק כדי להפעיל לחץ יציב. עם הפעלת הלחץ מתרחשת תגובה איסכמית. תגובה איסכמית היא המקום בו אני מגביל את זרימת הדם לאזור ואז עולה כאשר משתחרר לחץ. לפני שחרור הלחץ, הלחץ המופעל יתחיל להתרכך ויוצר תחושה קהה. כאשר התחושה ההקהה התרחשה, ניתן להפעיל לחץ רב יותר תלוי כמה עמוק או כמה נקודת ההדק היא או שניתן לשחרר את הלחץ.

ניתן להפחית מתח באמצעות ניקוז לימפטי. ניקוז לימפטי כולל גירוי של מערכת הלימפה להסרת פסולת מטבולית בצורה יעילה יותר. הצטברות של פסולת מטבולית יכולה להתרחש לאחר פציעה, ניתוח או שימוש יתר בשריר. פסולת מטבולית מגבירה את העייפות והחולשה בשרירים ועלולה לגרום לנפיחות וכאב. נפיחות, עייפות שרירים וחולשת שרירים יכולים להגביל את התנועה ולמנוע החלמת פציעות. הגבלת תנועה ומניעת ריפוי יכולות להגביר את הלחץ הנפשי מכיוון שאדם יכול להיות מתוסכל מכך שהוא אינו מסוגל להשתמש באזור הגוף כראוי או לחזור לפעילות גופנית או לספורט. עיסוי מגרה את מערכת הלימפה. נעשה שימוש במגוון של משיכות ארוכות ועמוקות כדי לשטוף את הפסולת המטבולית מהגוף ולהחליפן בחמצן ובחומרים מזינים בריאים. שטיפת פסולת מטבולית מהגוף בצורה יעילה יותר באמצעות ניקוז הלימפה מפחיתה נפיחות, כאב והגבלה. הפחתת כאבי נפיחות והגבלה מפחיתה מתח נפשי.

 

מתי עיסוי יכול לעזור להפחתת לחץ?

הפחתת לחץ באמצעות עיסוי יכולה לעזור במגוון מצבים. המצבים הנפוצים ביותר בעזרת לחץ מופחת כוללים:

המצבים הנפוצים ביותר בהפחתת לחץ באמצעות עיסוי יכולים לסייע בכאבים חריפים, פציעות לאחר הרפיה.

ניתן להפחית כאבים כאשר מתח מופחת. לחץ פיזי ונפשי יכול להגביר את הכאב. לחץ פיזי יכול להגביל את התנועה וליצור הצטברות של מתח. לחץ נפשי מתרחש כאשר יש כבר כאב בגוף. הורמון לחץ הנקרא קורטיזול משתחרר בתגובה לכאב, ומגביר עוד יותר את הכאב. ככל שכאב גדל יותר, כך הלחץ עולה יותר אשר בתורו ימשיך להגביר את רמות הכאב עיסוי מכוון להגביר גם הרפיית שרירים וגם הרפיה נפשית. השרירים מוזמנים להירגע מכיוון שעליית הטמפרטורה משפרת את גמישות השרירים ואת טווח התנועה. עיסוי ינסה גם לשטוף את הקורטיזול מהגוף על מנת להפחית את רמות הלחץ ולהפחית את הכאב.

לחץ מופחת יכול לעזור לאחר פציעה. לאחר פציעה יכולים להופיע מצבים כמו נפיחות, עייפות שרירים וחולשת שרירים. מתח יכול לעלות בגלל חוסר היכולת לחזור לפעילות גופנית ולספורט או בגלל הכאב. עיסוי עוזר לעודד הרפיה מבחינה פסיכולוגית. הרגיעה עולה פסיכולוגית ככל שרמת ההורמונים החיוביים עולה. הורמונים חיוביים כוללים אנדורפינים, סרוטונין ודופמין. הגדלת הורמונים חיוביים יכולה להעניק לאדם תחושה של רווחה כמו גם מסגרת חיובית של נפש ו”מצב רוח שמח “. מתן תחושת רווחה והכנסתם לתודעה חיובית מסייע להפחתת הלחץ. הפחתת מתח מגדילה את זמן הריפוי ומאפשרת לאדם לחזור לספורט מהר יותר. לאפשר לאדם לחזור לספורט מהר יותר יפחית את הלחץ עוד יותר.

ניתן להגביר את הרגיעה כאשר מתח מופחת. כשרמות הלחץ הן גבוהות הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית, הרפיה מונעת. שרירים הופכים למתוחים כלומר הם נשארים במצב של כיווץ, והכאב שנוצר על ידי מתח יכול לגרום ללחץ ותסכול. עיסוי נועד להקל על מתח השרירים. חיכוך נוצר בין העור לאצבעות במהלך עיסוי, ומעודד את עליית זרימת הדם. הגדלת זרימת הדם גורמת לעליית טמפרטורת השריר. גמישות רקמות עולה כאשר הטמפרטורה עולה ומאפשרת הרפיית שרירים. הרפיית שרירים מאפשרת להרפיה נפשית גם לעלות בגלל עלייה בתנועה וירידה בכאב.

מהן ההשפעות הפיזיולוגיות של עיסוי להפחתת לחץ?

מגוון של השפעות פיזיולוגיות מתרחשות במהלך עיסוי טנטרי כדי לעזור להפחית את הלחץ. ההשפעות הפיזיולוגיות הנפוצות ביותר המופיעות כוללות:

  • אנדורפינים מוגברים, סרוטוטין, דופמין
  • ירידה בקורטיזול

ההשפעות הפיזיולוגיות המתרחשות לרוב במהלך עיסוי בכדי לסייע בהפחתת לחץ כוללות אנדורפינים מוגברים, סרוטונין ודופמין, ירידה בקורטיזול וגמישות רקמות מוגברת.

עלייה באנדורפינים, סרוטונין ודופמין מתרחשת במהלך עיסוי להפחתת לחץ. אנדורפינים, סרוטונין ודופמין הם נוירוטרנסמיטרים המשוחררים על ידי גירוי של המערכת האוטונומית. אנדורפינים אחראים להקלה על חרדה, סרוטונין מונע דיכאון ונותן תחושה של רווחה ודופמין מגביר את המוטיבציה ומונע ספק עצמי. כאשר לגוף חסר ההורמונים החיוביים אנדורפינים, סרוטונין ודופמין, אדם יכול להיות לחוץ, חרד ולעתים קרובות יכול להיות לו תחושת בדידות. עיסוי מגרה את המערכת האוטונומית, ומעודד את שחרור ההורמונים החיוביים. הגדלת רמת ההורמונים החיוביים בגוף, מפחיתה מתח וחרדה ויכולה לשפר את מצב הרוח הכללי של האדם.

מתח מופחת כאשר מתרחשת ירידה בקורטיזול. קורטיזול הוא הורמון שלילי המשתחרר מבלוטת יותרת הכליה לאחר גירוי ההיפותלמוס. בלוטת יותרת הכליה ממוקמת על גבי הכליות וההיפותלמוס הוא חלק מהמוח. קורטיזול משתחרר לזרימת הדם ומועבר סביב הגוף. קורטיזול מגביר מתח, חרדה ודיכאון אך אחראי גם לתגובת “להילחם או לברוח”. כאשר יותר מדי קורטיזול משתחרר כתגובה לגורמים כגון כאב, רמות הלחץ עולות ומערכת החיסון מדוכאת. עיסוי מכוון לשטוף את הקורטיזול מזרימת הדם ולהחליפו בהורמונים אנדורפינים חיוביים, סרוטונין ודופמין. החלפת קורטיזול בהורמונים חיוביים מפחיתה מתח ומגבירה את הרגיעה.

סיכום

לחץ מופחת כרוך ברגיעה פיזית ונפשית כאחד. מגוון סוגי עיסויים כולל עיסוי רקמות עמוק, עיסוי שוודי ועיסוי טיפולי משמשים להפחתת לחץ. ניתן להשתמש בטכניקות עיסוי כמו משיכות עמוקות, הצבעה על ההדק וניקוז הלימפה כדי להפחית מתח. ישנם מגוון מצבים מופחתים באמצעות עיסוי שיכולים לעזור, כולל כאבים חריפים, פציעות לאחר הרפיה. השפעות פיזיולוגיות רבות מתרחשות במהלך עיסוי, כולל אנדורפינים מוגברים, סרוטונין ודופמין וירידה בקורטיזול, כולם מתרחשים באופן קבוע במהלך העיסוי כדי לעזור להפחית את הלחץ. המטפלים בעיסוי מפחיתים את הלחץ באמצעות עיסוי כדי להקל על החרדה ולעודד אדם לחזור לספורט או להתעמל.