מהי מחלת הילדים פי-פאפא?

מהי מחלת הילדים פי-פאפא?

זמן קריאה: 2 דקות

ילדכם סובל/ת מחום גבוה וכאבי גרון אך לא נראה כל חיידק בבדיקה? ייתכן שהוא סובל מפי פאפא ועליכם להזמין תור בהקדם לראומטולוג מנוסה. מחלת pfapa  היא מחלת ילדים שמטפל בה ראומטולוג ילדים, רופא מומחה בתחום של מחלות הקשורות ברקמות רכות, שרירים, עצמות ומפרקים בקרב פעוטות או ילדים, כאשר ההתמחות עצמה בראומטולוגיה הינה תת התמחות של רפואה פנימית. רוב המחלות הראומטיות הן תוצאה של כשל במערכת החיסון של הגוף כאשר המחלות הראומטיות הקשות הינן מחלות אוטואימוניות, כאשר הגוף למעשה תוקף את עצמו.

 

פי פאפא – pfapa

פי פאפא הינה סוג של מחלת ילדים שעל פי התסמינים נראית בדיוק כמו דלקת גרון או סטרפטוקוקוס. היא מלווה בכאבי גרון אצל הפעוט, חום גבוה, שקדים מוגלתיים ובלוטות צוואר נפוחות אך המשטח גרון לא מראה שום חיידק או תוצאה חיובית למחלה כזו או אחרת. משום שהיא דומה בתסמיניה לדלקת גרון, רופאים רבים עלולים לפספס את האבחון שלה או להתמהמה עימו.

 

תסמינים נפוצים נוספים שיגיעו עם מחלת הילדים הזו הם חוסר תאבון, כאבי בטן וכאבי שרירים אך בעיקר היעלמות כלל התסמינים וחזרתם בצורה מחזורית אחת למספר שבועות. זוהי תופעה מוכרת למחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון של הגוף מעורערת. המחלה בדרך כלל נעלמת בשלב כלשהו מעצמה, כאשר גיל ההיעלמות משתנה מילד לילד. ממה שידוע לראומטולוגים עד היום, לרוב המחלה מופיעה כבר בגיל שש אך לעיתים ילדים יסבלו ממנה עד גיל עשר.


כיצד מטפלים היום בפי-פאפא?

כל ראומטולוג מומחה יכיר בכך שהטיפול בפי פאפא יתבצע ראשית כל על ידי מעקב של ההורים שצריכים להיות מחויבים לכך. במסגרת המעקב עליהם לנהל יומן של הופעה והיעלמות תסמיני המחלה. המעקב יכלול תאריך מדויק של הופעת התסמינים מהם סובל הילד, את התאריך שבו הם נעלמים, דרגת חומרתם ועוד. לאחר מכן יהיה צורך לחזור להתייעצות עם ראומטולוג ילדים עם הדו"ח המפורט. פעמים רבות הטיפול יצריך מתן סטרואידים על מנת לטפל במחלה ולסייע לגוף להתמודד עם קשיי המחלה.

 

ראומטולוג ילדים

חשוב לדעת ולציין כי את האבחון של המחלה יכול למעשה לעשות אך ורק ראומטולוג ילדים, לכן חשוב מאוד שאם אתם עדים למצב בו ילדיכם סובלים מדלקות גרון או סימפטומים דומים לאלו שציינו כאן ללא תוצאה חיובית במשטח גרון, מומלץ ללכת להתייעץ עם ראומטולוג ולשלול את מחלת הפי פאפא אצל ילדיכם. כיום ישנם טיפולים מתקדמים ויעילים שעשויים לחסוך סבל רב מילדים, אך כל עוד לא נעשה אבחון מדויק של המחלה לא יהיה ניתן להתאים לה את הטיפול המתאים ביותר. אבחון של מחלת ה- pfapa  יכול לבצע  במקצועיות הראומטולוג הבכיר והנודע פרופסור גיל אמריליו, ניתן לקבוע אליו תור בהקדם ללא המתנה ארוכה.

דילוג לתוכן