כלים ללמידה מרחוק: כך נסייע לילדינו לצלוח את תקופת הזום

כלים ללמידה מרחוק: כך נסייע לילדינו לצלוח את תקופת הזום

זמן קריאה: 2 דקות

אילוץ הלמידה מרחוק בימי הקורונה מאתגר עד מאוד הורים וילדים כאחד, הן טכנולוגית והן בתצורת הלמידה וזאת לצד אתגרים חברתיים, נפשיים ואחרים. בעוד שמרבית הילדים מטבעם עסוקים בלקטר ולהתלונן, תפקיד ההורים הוא  למצוא את הכלים שיאפשרו למידה אפקטיבית והפקת המיטב מן הימים המאתגרים הללו.

כיצד נוכל לסייע לילדים בלמידה מרחוק בתקופה מאתגרת זו?

למרות הקושי, קיימים מספר כלים שיאפשרו לפורמט הייחודי הזה לעבוד טוב יותר, ויש המאמינים גם שמדובר בהזדמנות לשיפור ורכישת מיומנויות למידה והתקדמות עצמאית – אם גם אתם עדיין מאמינים בהצלחת הדבר ובעיקר רוצים לסייע לילד/ה בתקופה זו, הנה כמה אלמנטים שחשוב להקפיד עליהם:

  1. סביבת עבודה/למידה – חשוב מאוד לספק לכל ילד/ה בבית סביבת עבודה אופטימלית ומאפשרת. הקפידו שלא לאפשר לילדים להתחבר לשיעורים ב-ZOOM מהמיטה, להסתובב בבית עם הנייד בזמן השיעורים או לבצע כל פעולה שמסיחה את הדעת מן הלמידה והופכת אותה לפעולה הנעשית כבדרך אגב. במידה ולכל ילד לומד בבית בחדר משלו, מוטב שהלמידה תתבצע משולחן הכתיבה בחדר, ללא הסחות דעת. במידה ואין די חללים פנויים, כדאי לקבוע עמדות למידה לכל אחד ולהצטייד באזניות ומיקרופון למניעת רעשי רקע.

 

  1. סיוע אישי נלווה – ילדים רבים מתקשים בהבנה והפנמה של חומר לימודי חדש בתצורת הלמידה מרחוק, וחוסר היכולת להרים יד, לבקש ולקבל הסבר נוסף או שיעור פרטני כפי שניתן בבית הספר, נותן את אותותיו. במידה והילד מאותת על קושי ומתחיל לצבור פערים מומלץ שלא להמתין וכבר כעת להסתייע בשירותיו של מורה פרטי. למידה עם מורה במסגרת של אחד על אחד לא רק תחזק את הילד בחומר הנלמד, אלא גם תתרום לביטחון העצמי שלו ותעניק לו כלים נוספים לתרגול וללמידה. במידה וקיים קושי כלכלי במימון שיעורים פרטיים, מומלץ לפנות לרשות המקומית ולהתעניין אם קיימות תכניות סיוע באמצעות סטודנטים מתנדבים או תכניות אחרות.

 

  1. חוברות עבודה והעשרה – חוברות העבודה זכורות למרבית ההורים מאיתנו כפעילות קיץ מחייבת ומתישה אשר ניתנת לימות החופש הגדול. דווקא עכשיו, כאשר הצורך בשימור יכולות הלמידה והקושי בשיטת הלמידה הקיימת, מומלץ מאוד לרכוש חוברות עבודה לילדים במקצועות הליבה, עברית חשבון ואנגלית, בהתאם לגיל ולרמה של הילד, ולסייע לו לתרגל וללמוד באופן עצמאי. ישנם סוגים רבים של חוברות העשרה, בהתאמה לגילים שונים, כאשר חלק מהן מאפשרות למדה חווייתית בשילוב יצירה וכלים נוספים.

 

  1. עידוד קריאה – אחד הדברים שמסייעים במיוחד לילדים לפיתוח החשיבה והדמיון, לשיפור מיומנויות קריאה וכתיבה ולהעשרת אוצר המילים הוא קריאה מרובה. ללא חוגים ופעילויות חברתיות נותר לילדים זמן פנוי רב, אשר מומלץ להקדיש חלק ממנו לעידוד הקריאה. כיום, בימי סגר וריחוק חברתי, ניתן לרכוש מבחר ספרי קריאה לילדים אונליין באמצעות חנויות ספרים מקוונות ברשת ולקבל את הספרים במשלוח עד הבית.

 

  1. אתרים ומשחקים לשיפור השפה – ברשת ניתן למצוא גם שפע משחקים אינטרנטיים וכלים חווייתיים שנועדו לתרגל ולשפר את השפה (עברית / אנגלית / ערבית וכו') על פי רמות. חלק מן הכלים ניתנים בחינם וישנה גם האפשרות לרכישת תוכנות ושיעורים מקוונים, בליווי משימות ומורה לסיוע אישי. מומלץ לנצל את הזמן הפנוי לחיזוק השפה, ככלי לימודי חשוב להמשך הדרך.
דילוג לתוכן