נדל"ן מסחרי – משרדים להשכרה

נדל"ן מסחרי – משרדים להשכרה

זמן קריאה: 2 דקות

נדל"ן מסחרי הוא פונקציונליות רבה בענף הנדל"ן, כוללת מבני קניות, מסחר פרטי, מסחר מיוחד, משרדים להשכרה, אולמות תצוגה, מחסנים ועוד.

ידוע שבארץ שלנו נדל"ן בכלל ונדל"ן מסחרי בפרט אלו הנושאים החמים שמניבים תשואה גבוהה של משקיעים או לפחות אלה שיש להם כסף להשקיע בדגש על השקעה לטווח ארוך ואורך רוח ונשימה (כלומר ממון רב) להשקעה.

לא מעט שחקנים נכנסו לשוק זה בחמש-עשרה שנה האחרונות, זה היה בהחלט זמן טוב עדין להיכנס לשוק זה, השוק היה ועדין חם במגמת עליה מתמדת של עשרות אחוזים כל שנה. לכן מי שניכנס לשוק זה בתקופת מאז 2008 וידע למנף את עצמו נשאר שחקן חזק שרכש עוד ועוד נכסים לטובתו על ידי קניית השקעה נכונה ולפעמים מכירת ברווח נאה ועל ידי כך השתדרג בנכס יוקרתי יותר.

רוב השחקנים שלא היה להם ממון להשקעה וחשבו שירכבו על הגל לא צלחו את עליית המחירים הגבוהה שהייתה בשוק זה ופשוט זנחו את הספינה. מה כן, לא מעט מתווכים נכנסו למערכה וכולם רוצים להנות מחתיכה מהעוגה שיש בה כסף רב.

ליזמים שמכירים זמן רב את השוק והיכן נכון ומתי להשקיע וכמובן שיזמים שיש להם בסיס חזק להשקעה הן בנכסים עצמם והן בתחזוקה שלהם, הם אלה שמצליחים ויצליחו להתרחב גם בעליות הנכסים שכאמור רק הולכות וגדלות.

 

משרדים להשכרה

 

משרדים להשכרה הינו נישה בכותר הרחב יותר של מה שנקרא "נדל"ן מסחרי". קיימים כמה פרמטרים חשובים שקובעים את עלות הנכס, הן אם מדובר בקנייה והן אם מדובר בהשכרה של משרדים.

המיקום

קיימים איזורים שונים בכל עיר ועיר. למשל בעיר חיפה שזהו אזור רחב בגודלו היכול להיות ממוקם על הר הכרמל או לחילופין להיות באיזור מפרץ חיפה או אף בקריית חיים שהיא חלק בלתי נפרד מהעיר חיפה עצמה, קיימים לא מעט מקומות בולטים המיועדים בהגדרה שלהם עבור מטרה זו: משרדים. המיקום לא פעם קובע על פי אופי המשרד או העסק שרוצה להתגורר ולעבוד ממקום זה. עסקים בעלי אופי של קבלת קהל, יעדיפו מן הסתם מקומות מרכזיים יותר מאשר אזורי תעשייה, מקומות שיש להם חנייה בשפע ואפשרות נגישות של תחבורה, הן ציבורית והן פרטית כמובן.

גודל מהשרד

גודל המשרד הוא פרמטר חשוב מאוד בכל מה שקשור בשכירות משרד. שכירות של משרד הוא אחד הפרמטרים בעל העלות הגבוהה יותר במרכיב חישוב של הוצאות של עסק. כמובן שאופי העסק כאמור חשוב לא פחות.

כיום לא מעט חברות היי-טק שעד כה החזיקו מטרים רבועיים רבים עבור העובדים שלהם, בין אם מדובר במשרדים קטנים או מקומות בעלי אופי של open space    עם חדרי ישיבות, מטבחונים בכל קומה, מקומות מנוחה, חדרי כושר ועוד שלל פינוקים – קיצצו בשנה האחרונה את היקף הקילומטראז' וההבנה שניתן כיום לצמצם מיקום על ידי מתן אפשרות לעובד לעבוד מהבית חלק ניכר מימות השבוע ויכולת הגעה לישיבות מחלקה או משהו בסגנון הזה. אפשרות הZOOM והשליטה מרחוק באמצעות האינטרנט בשנים האחרונות שינו כלל את חוקי המשחק, מה גם שמלוות בזה עליות גבוהות של הוצאות.

 

תחזוקה וותק המבנה

נדל"ן כיום באשר הוא הינו נכס יקר ערך ואין עוררין לכך, גם מבנה בן 70 שנה כיום שווה עשרות מליוני שקלים בטח אם מדובר בערים מרכזיות. יחד עם זאת מבני משרדים להשכרה מתוחזקים הן בפנים העסק והן במעטפת החיצונית שלו משפיעים רבות על התמחור הסופי שלאותו העסק המעוניין להשכיר את המשרד למטרותיו.

המוניטין של העסק חשוב גם הוא וישנם עסקים שהמיקום והניראות של העסק חשובים לא פחות ובזכות זה הם גם מצליחים להגיע לקהל רחב יותר שנהנה מאופי זה של החברה, לכן גם הוצאה זו הינה מקובלת על עסקים מסוג זה ולמעשה החשיבות פה נילקחת בחשבון.

 

מאמר זה הינו תמצית של התמצית בריאה רחבה מאוד של שוק זה ואנו ממליצים הן לבעלי עסקים והן ויזמי נדל" לחקור נושא זה לעומקו לפני ביצוע עסקה או רכישה או אף השכרה של משרדים להשכרה או כל נדל"ן מסחרי באשר הוא.

 

Image by wavebreakmedia_micro on Freepik

דילוג לתוכן